Lina Bengtsdotter: Annabelle
Otava, 2018
366 sivua
Otava, 2018
366 sivua
Vuoden 2017 Visbyn dekkarifestivaaleilla
vuoden esikoisdekkarina palkittu Lina Bengtsdotterin Annabelle on kehunsa ansainnut. Annabelle
ammentaa kyllä runsaasti ominaisuuksia suositusta, mutta ajoittain jo vähän
liiankin tutuksi käyneestä ruotsalaisdekkarien tyylistä, mutta onnistuu silti
olemaan raikas tuulahdus tässä joukossa!
17-vuotias Annabelle katoaa bileiden
jälkimainingeissa pienessä Gullspångin kunnassa jäljettömiin. Koko pieni
paikkakunta on järkyttynyt, Annabellen perheestä puhumattakaan.
Tukholmalaistunut, mutta kyseistä
Gullspångista kotoisin oleva, rikostutkija Charlie Lager lähetetään
selvittämään tapausta. Lapsuudesta tutut maisemat ja seudut tuovat Charlielle mukanaan
myös omat henkilökohtaiset traumaattiset muistot.
Annabelle on yksi niistä helmistä, jollaisia
etsiessäni olen valmis kahlaamaan läpi muutaman heikommankin kirjan! Sellainen, joka
tempaisee mukaansa alusta saakka, jossa jännitys kantaa loppuun saakka ja
onnistuu vieläpä yllättämään. Debytantin vahvana
avauksena ja alusta loppuun saakka otteessaan pitävänä kertojana Bengtsdotter
toi mieleeni Kati Hiekkapellon ja hänen
esikoisteoksensa, Kolibrin. Tarinassa ei juuri yhtäläisyyksiä ole, mutta sama,
innostunut tunne minulla oli, kun kirja loppui.
Monet
ruotsalaisdekkarit ammentavat dekkarijuonensa lisäksi jonkinlaisesta
yhteiskunnallisesta sanomasta. Annabellen
yhteiskunnallisuus liittyy pieniin paikkakuntiin, joissa vaihtoehdot ovat
vähissä, joissa suurin unelma saattaa olla poispääsy paikkakunnalta. Henkilöhahmot
ovat pääsääntöisesti mielenkiintoisia ja uskottavia. Uhrina nuori,
kaunis tyttö ja päähenkilönä alkoholiin taipuvainen ja menneisyyden haamujen
kanssa painiva poliisi vähintäänkin lähenevät vaarallisesti kliseisyyden rajoja
skandinaavisten dekkarien joukossa, mutta tällä kertaa se ei minua kirjaa lukiessani
haitannut, vaan tulivat jälkihuomiona myöhemmin.
Kirjassa ympäristön
kuvaus on sopivalla tavalla tarkkaa. Minun oli helppoa kuvitella päässäni ”oma
Gullspång”, mutta jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä sen oikean kanssa.
Mielikuvitus on lukemisenkin suola ja Annabellessä
mielikuvitus pääsee sopivalla tavalla valloilleen, sitä ei ole pilattu
ylitarkalla kuvailulla.
”Gullspångin
keskuskoulu oli iso oranssinvärinen tiilirakennus, johon
kuului erikoisia lisärakennuksia ja siipiä. Reunimmaisena parkkipaikan
vieressä oli lukio. Charlie ei ollut koskaan käynyt sitä.”
kuului erikoisia lisärakennuksia ja siipiä. Reunimmaisena parkkipaikan
vieressä oli lukio. Charlie ei ollut koskaan käynyt sitä.”
Mielestäni Annabelle on kaikin tavoin erinomaisen hyvin
kirjoitettu ja rakennettu kirja, jota on helppo suositella kaikille jännäreiden
ja dekkareiden ystäville. Suomennos ilmestyi Tammikuussa 2018, joten en vielä uskalla
huudella sen vielä ”vuoden kovin tulokas”, mutta riman se asettaa korkealle,
niin muille tulokkaille kuin kokeneemmillekin kirjoittajille (ja ehkä varsinkin
heille). Vahva suositus, tätä kirjaa et halua laskea käsistäsi!
********************
(Annabelle luettu kustantajalta saatuna lukukappaleena)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti